odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Ministerstvo financí akceptovalo návrhy AMSP ČR na zjednodušení EET

Ministerstvo financí vychází vstříc požadavkům podnikatelů a po dohodě s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR se radikálně zjednodušuje režim EET pro e-shopy. Stejně tak již nemusí mít obavu ti obchodníci, u kterých dojde k výpadku prodeje například z důvodu selhání přístroje. Prodeje nakumulované v době nepoužívání EET budou moci po opětovném uvedení zařízení do provozu nahrát najednou, tedy jednou tržbou, nikoliv po jednotlivých dokladech. Další podmínky, které zjednoduší malým firmám jejich prodeje přes EET jsou ještě rozjednány a asociace o nich bude jednat v tomto týdnu.

Předseda AMSP ČR Karel Havlíček, místopředsedkyně asociace Pavla Břečková, ministr financí Andrej Babiš, náměstkyně ministra Alena Schillerová a šéf finanční správy Martin Janeček jednali o zjednodušení podmínek pro EET. Na základě obří EET tour, kterou AMSP ČR v těchto týdnech křižuje regiony vzešla celá řada praktických požadavků od podnikatelů, které asociace průběžně projednává s ministrem financí a jeho týmem. Velmi důležitý požadavek provozovatelů e-shopů byl akceptován a pokud bude zboží dodáváno přes přepravní firmy, které hotovostní obnos od zákazníka následně převedou e-shopu přes účet, nebude se EET na tyto transakce vztahovat. To je důležitá změna, která zásadně ulehčí život provozovatelům e-shopů. Pokud ovšem přepravní firma bude prodejci zpětně předávat fyzickou hotovost, potom je nutné doklad vystavit přes EET. Další dobrou zprávou je to, že nastane-li v maloobchodě, velkoobchodě, restauraci nebo třeba hotelu porucha a přístroj pro evidenci tržeb nebude funkční třeba i několik dní, nebude tedy možné vystavovat účtenky na bázi EET, potom v momentě zprovoznění přístroje bude možné vložit součet všech chybějících tržeb jednou operací naráz, nikoliv po jedné účtence, jak tomu bylo doposud.

Karel Havlíček, předseda AMSP ČR k tomu uvádí: „ Z jednání mám dobrý pocit, je určitě dobře, že po regionech s námi jezdí i zástupce ministerstva a může diskutovat s tisícovkami podnikatelů. Od počátku byla s ministrem financí dohoda, že bude-li třeba upravit část režimu EET, která opravdu zásadně ohrozí plynulost prodejů nebo by byl podnikatel vystaven nepřiměřeně komplikovanému procesu, dojde k úpravě podmínek. To nyní nastalo, aniž bychom přitom narušili rovné podmínky. Současně jsme se dohodli, že se nemusí jednat o poslední úpravy a v nejbližších dnech opětovně sedneme k jednacímu stolu. Cílem bude vyjít vstříc nejmenším podnikatelům, variant jak to udělat máme připraveno více.“

Tisková zpráva ke stažení ZDE.

Zpět

close
detail