ZÁKON a další PŘEDPISY SE VZTAHEM K EVIDENCI TRŽEB:
- Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění novely zákona č. 256/2019 Sb. s vyznačením účinnosti jednotlivých změn
- Zákon, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
- Metodicky pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb (PDF)
EVIDOVANOU TRŽBOU JE JAKÁKOLI PLATBA, která není ojedinělá, a je uskutečněna
a) v hotovosti (mince a bankovky, lhostejno, zda jsou české či zahraniční),
b) prostřednictvím prostředků, které jsou určeny pouze k zaplacení zboží nebo služeb v prostorách využívaných vydavatelem prostředku nebo zboží nebo služeb úzce vymezenému okruhu dodavatelů anebo k zaplacení úzce vymezeného okruhu zboží nebo služeb
(Jedná se o různé formy elektronických peněženek, čipových karet, kupónů, voucherů a jiných obdobných instrumentů, v rámci kterých dochází nejdříve k jejich „nabití“ a následně k čerpání kreditu, který byl takto nabit. Tyto prostředky, které jsou z pohledu evidence tržeb považovány za hotovostní platbu, jsou používány v tzv. omezené síti, tedy buď přímo u vydavatele tohoto prostředku, nebo u úzce vymezeného okruhu vydavatelů. Omezená síť může být vymezena též okruhem zboží a služeb, které lze pomocí daného prostředku zakoupit).
c) šekem
d) směnkou
d) v jiných formách, které mají charakter obdobný předchozím formám (např. dárkové karty, poukázky na zboží a služby - kam patří též stravenky, dále i platby prostřednictvím žetonů apod., včetně Bitcoinů), nebo
e) započtením kauce nebo obdobné jistoty složené ze způsobů podle předchozích bodů
a zároveň se jedná o příjmy z podnikání poplatníka daně z příjmu fyzických nebo právnických osob, za podmínek uvedených v § 6 zákona o evidenci tržeb, tedy nejde o ojedinělý příjem platby.
Neevidují se platby převodem z účtu na účet, inkasem, vkladem hotovosti na účet podnikatele v bance, ve formě barteru nebo různých zápočtů pohledávek, a platby kartou.
INFORMAČNÍ OZNÁMENÍ
Podnikatel je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Text oznámení se odlišuje pro případ evidence tržeb on-line a evidence tržeb ve zjednodušeném režimu:
Obsahem informačního oznámení je
- - text ve znění „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, eviduje-li podnikatel v daném pokladním místě tržby v běžném režimu. Nebo:
- - text ve znění „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“, eviduje-li podnikatel v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu.
Informační oznámení je poplatník povinen umístit i na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby.
Cílem tohoto oznámení je informovat zákazníka, že daný prodejce je povinen evidovat tržby a vystavit zákazníkovi účtenku a zároveň zákazníkovi poskytnout informaci v jakém režimu podnikatel tržby eviduje. Pro zákazníka je tato informace důležitá pro ověření zaevidování tržby u správce daně.
VYKAZOVÁNÍ INKASOVANÉHO OBNOSU
Každé prodejní místo eviduje prostřednictvím toho, kdo inkasuje tržby (hotovost, platební karty, šeky, poukázky atd.), velmi jednoduchým úkonem přijímaný obnos, a to tak, že provozovatel obchodního místa zašle datovou zprávu o evidované tržbě ve formátu XML Finanční správě a ta nejdéle do dvou sekund zašle zpět potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí datové zprávy. V průběhu prosince 2016 byla průměrná odezva na úrovni centrálního systému 80 – 90 milisekund.
ZASLÁNÍ ÚDAJŮ A ÚČTENKA
Poplatník je povinen zaslat údaje o evidované tržbě nejpozději v okamžiku uskutečnění tržby. Po obdržení unikátního kódu ze serveru Finanční správy jej vytiskne na účtenku, kterou vydá zákazníkovi. Zákazník však nebude povinen vystavenou účtenku fyzicky převzít.
Účtenku v EET nelze zasílat zákazníkovi dodatečně!
KONTROLU plnění zákona vykonává jednak Finanční správa, ale též Celní správa. Může za účelem zjištění plnění povinností uložených tímto zákonem provádět i např. kontrolní nákup. Neodporuje-li to povaze kontrolního nákupu (tedy pokud nedojde k žádnému znehodnocení zboží nebo k realizaci služby), po jeho provedení může kontrolor od smlouvy odstoupit, tj. nákup vrátit.