3. a 4. fáze EET v březnu a červnu příštího roku neodstartuje
Ústavní soud (ÚS) zrušil svým Nálezem ze dne 12. 12. 2017, zveřejněném 15. 12. 2017, některá ustanovení zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (ZoET).
Co rozhodnutí ÚS v praxi znamená:
Ke dni 28. 2. 2018 se ruší povinnost:
- evidovat tržby hrazené kartou (viz ustanovení § 5 písm. b) ZoET)
- evidovat tržby při platbách on-line (viz § 18 odst. 2 písm. b) ZoET)
- uvádět na účtence daňové identifikační číslo poplatníka (viz § 20 odst. 1 písm. b) ZoET), a to i v případě, žen pověřil evidováním tržby jiného poplatníka (viz § 20 odst. 2 ZoET). Nadále zůstává povinnost uvádět DIČ poplatníka v datové zprávě o tržbě.
Dále se ruší povinnost evidovat tržby zařazené původně zákonem do 3. a 4. fáze evidence tržeb od 1. 3. 2018 resp. od 1. 6. 2018 (viz § 37 odst. 1 písm. b) ve slovech „do konce patnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona“ a písm. c) ZoET). Zrušení náběhu 3. a 4. fáze EET vychází ze zjištění, že vláda předem náležitě nezvážila dopad na zbývající podnikatele svobodná povolání.
Rozhodnutím Ústavního soudu nebyla zrušena možnost evidovat tržby spadající do 3. a 4. fáze EET definitivně, a nadále je dána možnost znovu posoudit a stanovit výjimky a pravidla týkající se tržeb v uvedených fázích EET a schválit je zákonem.
Ke dni 31. 12. 2018 končí možnost upravovat rozsah evidenční povinnosti nařízením vlády a ruší se:
- Zmocnění vlády, aby mohla stanovit tržby evidované ve zjednodušeném režimu nařízením vlády (§ 10 odst. 2) ZoET)
- Zmocnění vlády, aby mohla stanovit tržby vyloučené z evidence tržeb nařízením vlády (§ 12 odst. 4) ZoET).
- Zmocnění vlády, aby mohla nařízením vlády stanovit tržby, které nejsou dočasně evidovanými tržbami (§ 37 odst. 3) ZoET)
Povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu nadále vydává místně příslušný správce daně na žádost poplatníka, pokud by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka, ze které tato tržby plyne (viz § 11 ZoET). Tržby, jež lze evidovat ve zjednodušeném režimu mohou být také stanoveny novelou zákona o evidenci tržeb.
Tržby vyloučené z evidence tržeb lze od 1. 1. 2019 stanovit pouze zákonem, resp. jeho novelou, tedy schválením Poslaneckou sněmovnou.
Pravomoc rozhodnout, že některé tržby nejsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona dočasně evidovanými tržbami, umožňuje citovaný Nález Ústavního soudu od 1. 1. 2019 pouze Poslanecké sněmovně.
Nařízení vlády č. 376/2017 Sb., o vyloučení některých tržeb z evidence tržeb, (tržby těžce zrakově postižených osob a tržby z prodeje sladkovodních ryb dočasně vyloučené z evidence tržeb) pozbývá platnosti uplynutím dne 31. prosince 2018.
Také toto rozhodnutí Ústavního soudu předpokládá, že uvedené výjimky bude upravovat novelizovaný zákon schválený Poslaneckou sněmovnou.
Celé znění Nálezu Ústavního soudu naleznete na:
Názor AMSP ČR:
AMSP ČR považuje odložení náběhu 3. a 4. fáze EET za žádoucí, neboť poskytuje možnost, aby se detailně dojednaly podmínky pro podnikatele a uplatnily se i dlouhodobé požadavky Asociace na vynětí podnikatelů s nízkými tržbami. Rovněž vynětí e-shopů z EET hodnotí AMSP ČR pozitivně, mj. toto opatření prosazovala od počátku s odkazem na fakt, že zanechávají digitální stopu a jejich příjmy jsou jednoduše dohledatelné v elektronické podobě. DIČ podnikatelů fyzických osob v podobě rodného čísla AMSP ČR vítá, obecně zastává Asociace názor, že není nezbytné citlivé údaje o podnikatelích (ŘČ, bydliště statutárních orgánů ad.) poskytovat široké veřejnosti.