odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Pravidla EET se mají výrazně změnit. Desítky tisíc malých podnikatelů by se měly obejít bez internetu

  • Ministerstvo financí chce do konce února přijít se změnou zákona o EET.
  • Alena Schillerová uvažuje o zavedení takzvaného off-line EET pro nejmenší podnikatele. Ti by nemuseli mít přístup k internetu a čísla o tržbách by finanční správě posílali jednou za měsíc.
  • Vláda bude ve čtvrtek ráno jednat o tom, jestli podpoří novelu zákona o EET, pod kterou se podepsali poslanci starostů, ODS, ale i Tomio Okamura.
  • Novela by od evidence tržeb osvobodila podnikatele s obratem do milionu korun ročně.

Původně plánoval šéf ANO Andrej Babiš pomocí elektronické evidence tržeb (EET) pokrýt celou ekonomiku. Všichni podnikatelé by v reál­ném čase posílali údaje o svých tržbách finanční správě. Nyní přichází ministerstvo financí s prvním ústupkem desetitisícům malých podnikatelů a živnostníků.

Ti by v budoucnu nemuseli zaznamenávat své tržby v rámci stávajícího systému EET. Sbírali by jen účtenky a berní úředníky o tržbách informovali pouze jednou za měsíc.

Úředníci ministerstva financí zvažují, že lidé, pro které je podnikání jen občasným přivýdělkem nebo mají jen velmi nízké tržby v hotovosti, tak budou moci požádat o výjimku a své prodeje evidovat off-line. Účtenky budou opatřeny pořadovým číslem.

Výhodou návrhu je, že podnikatel nemusí mít pokladnu a přístup k internetu. Velké množství živnostníků si přitom stěžovalo právě na zvýšené náklady spojené s nákupem pokladen a datových tarifů.

Celé znění změn pravidel EET ZDE

Zpět

close
detail