Jak na papírovou evidenci tržeb?
Jak známo, Poslanecká sněmovna přehlasovala 13. 9. 2019 veto Senátu a schválila novelu zákona o evidenci tržeb a Prezident republiky schválený zákon podepsal 24. 9. 2019.
Účinnost zákona se předpokládá od 1. května 2020, a to v případě, že do konce října bude zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů.
Novinkou je možnost tzv. papírové evidence tržeb (tzv. zvláštní režim off-line).
AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení off-line režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb. připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.
Jak postupovat při žádosti o zvláštní režim – PAPÍROVOU OFF-LINE evidenci:
- Zažádat na Finančním úřadě včas, lhůta pro schválení žádosti je 30 dnů!
- V žádosti:
- doložit požadované:
- podnikatel není plátcem daně z přidané hodnoty podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty
- podnikatel neprovozuje podnikatelskou činnost s více než 2 zaměstnanci
- výše příjmů v hotovosti za 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí nepřesáhla 600 000 Kč a předpokládaná výše těchto příjmů v 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nepřesahuje 600 000 Kč. Vedle těchto příjmů může mít podnikatel tržby bankovním převodem či platební kartou a ty se pro tento účel nezapočítávají.
- uvést údaje o provozovnách, v nichž přijímá evidované tržby
- Po schválení žádosti vyzvednout blok účtenek – rozhodnutí FÚ je účinné den po vyzvednutí účtenek
- Po každém kalendářním čtvrtletí roku zaslat do 20 dnů po jeho skončení speciální formulář s údaji o výši tržeb a počtu vydaných a případně stornovaných účtenek na finanční úřad. (Původní požadavek zasílat tento přehled jednou za měsíc se podařilo změnit již v rámci připomínkového řízení).
- I v případě off-line evidence platí, že v provozovně je umístěno oznámení o evidování tržeb
- Pokud dojde ke změně, která vylučuje používání off-line evidence, oznámit na FÚ do 15 dnů od data, kdy změna nastala.
Z povinnosti evidovat tržby byly poskytnuty následující výjimky:
- péče v zařízeních pro osoby s chronickým duševním onemocněním a osoby závislé na návykových látkách, v domovech pro seniory a osoby se zdravotním postižením;
- ambulantní nebo terénní sociální služby pro seniory, se zdravotním postižením;
- sociální služby poskytované dětem;
- předvánoční prodej sladkovodních ryb.
V souvislosti se zavedením evidence tržeb ve 3. a 4.fázi EET dojde k plánovanému snížení DPH z 21 % na 10 % u těchto služeb a produktů:
- kadeřnické a holičské služby;
- opravy jízdních kol, obuvi, úpravy a opravy oděvů a textilních výrobků;
- vodné, stočné;
- stravovací služby;
- prodej točeného piva;
- elektronické knihy a audioknihy.
AMSP ČR připravuje řadu vzdělávacích akcí pro podnikatele, stejně jako tomu bylo před náběhem
1. či 2. fáze EET, kdy byly pořádány desítky seminářů a konferencí v celé ČR. O termínech a místech konání budeme včas informovat.
O dalších podrobnostech k off-line evidenci budeme informovat v návaznosti na vydání metodického pokynu Generálního finančního ředitelství v rámci naší rozesílky novinek.