odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Zákon o evidence tržeb: AMSP ČR uhrála přijatelné podmínky pro živnostníky

Zákon o evidenci tržeb (ET) prošel poměrně rozsáhlým připomínkovým řízením, a doznal určitých změn. Naší Asociaci se podařilo zargumentovat a prosadit řadu připomínek, neboť máme zájem na co nejmenším možném zatížení podnikatelů. Zákon o evidenci tržeb v současné upravené verzi, která ještě bude podléhat schválení vládou a parlamentem, je možné stáhnout přímo zde na tomto portálu, v sekci O CO JDE.

Za uspokojivě vyřešenou považujeme autentizaci (tedy registraci k evidenci tržeb). Přestože elektronická komunikace s úřady poskytuje mnohé výhody, drobný podnikatel by neměl být nucen si zřídit datovou schránku.Šlo by jednoznačně o zvýšení administrativní zátěže, pokud by si k evidenci tržeb musel drobný podnikatel zřídit též datovou schránku, o niž jinak nestojí. Současná úprava v zákoně je tak slušně kompromisní“, oceňuje Pavla Břečková, místopředsedkyně AMSP. Povinnost podávat žádost o autentizační údaje formou datové schránky byla ze zákona vypuštěna. V budoucnu se uvažuje o jednotném podávání žádosti prostřednictvím portálu správce daně, přičemž prvotní přihlašovací údaje získá poplatník buď na pracovišti finančního úřadu, nebo prostřednictvím datové schránky. „Volba je na jeho uvážení, a to považuji za férové“, dodává Pavla Břečková.

Zákon nově zavádí možnost závazného posouzení o určení evidované tržby. Znamená to, že podnikatel může požádat příslušného správce daně o závazné stanovisko, zda konkrétní tržba podléhá evidenci (a tedy že nejde o nahodilý příjem). Místopředsedkyně AMSP krok vítá: „Dlouhodobě prosazujeme odpovědnost úřadu a úředníka za svá stanoviska a výroky, aby již nenastávaly případy, že finanční úřad něco takzvaně off-record něco poradí, a o dva roky později to při kontrole penalizuje“. Tento úkon ovšem bude zpoplatněn tisícikorunou. „Není to úplně optimální, ale berme to jako první pozitivní vlaštovku a posun k lepším zítřkům“, uzavírá.

AMSP měla zásadní výhrady vůči účtenkové loterii, která se nikde v zahraničí příliš neosvědčila, a navíc znamená přenos odpovědnosti státu na jiné subjekty, což není zdravým elementem v ekonomice jakékoli země. Pořádání loterie je nově uvažováno spíše v nepravidelných časových intervalech s cílem seznámení veřejnosti s evidencí tržeb, a připomenutí její existence, nikoliv tedy ve formě pravidelných slosování.

Po intenzivních jednáních s ministerstvem financí však považuje AMSP za úspěch zejména prosazení jednorázové slevy ve výši 5000 Kč pro všechny fyzické osoby, kterým vznikla povinnost evidovat tržby, a to z důvodu kompenzace zvýšených nákladů, které jim v souvislosti s účinností zákona mohou nastat. „Je podstatné, že je to sleva přímo na dani, a navíc je samozřejmě možné též reálnou pořizovací hodnotu odečíst ze základu daně“, upřesňuje Pavla Břečková a uzavírá: „Má-li být evidence tržeb nevyhnutelnou, pak je toto solidním opatřením ke zmírnění prvotního dopadu na ty nejmenší podnikatele“.

Na základě předcházejících jednání s Ministerstvem financí se Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR podařilo vyjednat to, že řemeslníci a drobné živnostenské služby nebudou zatím zahrnuty v režimu EET, dále to, že nebude povinné brát si účtenku, podařilo se i to, že systém bude zaváděn po etapách, přičemž jakékoliv další případné rozšíření o jinou skupinu podnikatelů bude pouze po důkladné analýze a vyhodnocení všech dopadů. Diskutujeme s ministrem financí speciální 80% daňové paušály pro obchodní a restaurační jednotky do 150m2. Za zcela klíčové považujeme také to, že s největší pravděpodobností bude zavedena 15% sazba DPH pro restaurace.

Zpět

close
detail