odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Businessinfo.cz: Je třeba ustát počáteční nedůvěru, říkají k EET podnikatelské organizace

Šedá ekonomika nemůže mít v České republice takový prostor jako dosud. Na tom se shodují nejvýznamnější uskupení sdružující živnostníky a malé a střední firmy. Nevezou se populisticky na výhradách velké části firem k zavedení nového systému, ale snaží se diskutovat s ministerstvem financí o odstranění případných nedostatků.

Za zavedení systému elektronické evidence tržeb se postavily nejvýznamnější organizace sdružující živnostníky i malé a střední firmy. Vstřícný postoj k jedné z největších změn pro tuzemské podnikatele zachovávají i přesto, že průzkumy mezi jejich členy ukazují na vyrovnaný podíl zastánců a odpůrců nového systému, nebo dokonce mírnou převahu negativních postojů.

Vlastní průzkum mezi podnikateli AMSP ČR ukázal, že proti elektronické evidenci tržeb je na 40 procent podnikatelů, zhruba stejné procento s ní souhlasí a dvacet procent nemá na věc vyhraněný názor.

Zaměřili jsme se především na ty, kteří řekli ne, a byli to především ti malí, drobní podnikatelé, kteří by s tím měli buďto technický problém, nebo měli jen přirozenou obavu, co to vlastně bude, jak to bude fungovat. Této skupiny jsme se zásadně zastali a po celou dobu jsme diskutovali podmínky a pravidla pro ně,“ popisuje Karel Havlíček další postup asociace.

Druhou část skupiny, která se staví proti evidenci tržeb, tvoří podle AMSP podnikatelé, kteří nějakým způsobem fungují na bázi šedé ekonomiky. „Těch se zastávat nebudeme,“ zdůrazňuje Karel Havlíček.

Asociace se podle něj zaměřila na to, aby dohodla s ministerstvem financí takové podmínky elektronické evidence tržeb, které nejmenší podnikatele finančně nezatíží. Kromě toho za důležité považuje, aby fungování nezdržovalo odbavování zákazníků a nedošlo k narušení vztahu mezi prodávajícím a nakupujícím. Tedy aby nebyla zavedena povinnost převzít účtenku.

Nesouhlasili jsme s takzvaným italským modelem, kdy vás chytne policista na ulici, a pokud nemáte doklad, jste penalizován,“ popisuje Karel Havlíček. Diskuze se podle něj vede o účtenkové loterii. Tu si dovede AMSP představit jako marketinkový nástroj při startu systému, ale ne jako jeho trvalou součást.

Malí podnikatelé podle Karla Havlíčka neočekávají od AMSP bouchání do stolu při jednáních s ministerstvem, ale pomoc při zavádění novinky. Proto asociace zřídila specializované stránky www.eltrzby.cz, kde každý den vyřizuje několik desítek dotazů. Od září by mělo pro podnikatele začít fungovat i call centrum.

 

Celý článek naleznete zde:

http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/je-potreba-ustat-pocatecni-neduveru-rikaji-k-elektronicke-evidenci-trzeb-podnikatelske-organizace-66405.html


Zpět

close
detail