Businessinfo.cz: Je třeba ustát počáteční nedůvěru, říkají k EET podnikatelské organizace
Šedá ekonomika nemůže mít v České republice takový prostor jako dosud. Na tom se shodují nejvýznamnější uskupení sdružující živnostníky a malé a střední firmy. Nevezou se populisticky na výhradách velké části firem k zavedení nového systému, ale snaží se diskutovat s ministerstvem financí o odstranění případných nedostatků.
Za zavedení systému elektronické evidence tržeb se postavily nejvýznamnější organizace sdružující živnostníky i malé a střední firmy. Vstřícný postoj k jedné z největších změn pro tuzemské podnikatele zachovávají i přesto, že průzkumy mezi jejich členy ukazují na vyrovnaný podíl zastánců a odpůrců nového systému, nebo dokonce mírnou převahu negativních postojů.
Vlastní průzkum mezi podnikateli AMSP ČR ukázal, že proti elektronické evidenci tržeb je na 40 procent podnikatelů, zhruba stejné procento s ní souhlasí a dvacet procent nemá na věc vyhraněný názor.
„Zaměřili jsme se především na ty, kteří řekli ne, a byli to především ti malí, drobní podnikatelé, kteří by s tím měli buďto technický problém, nebo měli jen přirozenou obavu, co to vlastně bude, jak to bude fungovat. Této skupiny jsme se zásadně zastali a po celou dobu jsme diskutovali podmínky a pravidla pro ně,“ popisuje Karel Havlíček další postup asociace.
Druhou část skupiny, která se staví proti evidenci tržeb, tvoří podle AMSP podnikatelé, kteří nějakým způsobem fungují na bázi šedé ekonomiky. „Těch se zastávat nebudeme,“ zdůrazňuje Karel Havlíček.
Asociace se podle něj zaměřila na to, aby dohodla s ministerstvem financí takové podmínky elektronické evidence tržeb, které nejmenší podnikatele finančně nezatíží. Kromě toho za důležité považuje, aby fungování nezdržovalo odbavování zákazníků a nedošlo k narušení vztahu mezi prodávajícím a nakupujícím. Tedy aby nebyla zavedena povinnost převzít účtenku.
„Nesouhlasili jsme s takzvaným italským modelem, kdy vás chytne policista na ulici, a pokud nemáte doklad, jste penalizován,“ popisuje Karel Havlíček. Diskuze se podle něj vede o účtenkové loterii. Tu si dovede AMSP představit jako marketinkový nástroj při startu systému, ale ne jako jeho trvalou součást.
Malí podnikatelé podle Karla Havlíčka neočekávají od AMSP bouchání do stolu při jednáních s ministerstvem, ale pomoc při zavádění novinky. Proto asociace zřídila specializované stránky www.eltrzby.cz, kde každý den vyřizuje několik desítek dotazů. Od září by mělo pro podnikatele začít fungovat i call centrum.
Celý článek naleznete zde: